Dizel Motor Mu, Benzinli Motor Mu?

Otomobil almak isteyenlerin aklını kurcalayan ilk sorulardan biri de elbette dizel mi yoksa benzin mi sorusu olur. Peki dizel ile benzinli araç arasındaki farklar nedir, avantajları ile dezavantajları nelerdir? Detaylar haberimizde…

Dizel Motor Mu, Benzinli Motor Mu?

Dizel Motor Mu, Benzinli Motor Mu?

Otomobil almak isteyenlerin aklını kurcalayan ilk sorulardan biri de elbette dizel mi yoksa benzin mi sorusu olur. Peki dizel ile benzinli araç arasındaki farklar nedir, avantajları ile dezavantajları nelerdir? Detaylar haberimizde…

İki motorun çalışma prensibi

Benzinli motor: silindir içinde hava ile karışıp püskürtülen benzinin piston tarafından sıkıştırılarak pistonun en üst noktasındayken ateşleme bujisinden çıkan kıvılcım ile ateşlenmesi ve patlama oluşması ile basıncın etkisinde pistonun aşağı inmesi ile güç alınması.

Dizel motor: bu tür motorda silindir içine sadece hava alınır ve piston en üst noktaya geldiğinde hava sıkışır. Sıkışmanın etkisi ile ısınan havanın üstüne mazot enjektörler ile püskürtülür. Sıcak havanın üzerine püskürtülen mazot ise alev alır ve oluşan basınç ile pistonlar yine aşağı doğru itilir.

Dizel motorun avantaj ve dezavantajları

Dizel motorlar benzinli motorlara göre daha gürültülü çalışır. Sebebi ise benzinli motorda pistonun sıkıştırma oranı dizel motora göre düşük. Yani benzin bujinin ateşlenmesinin sonucunda patlıyor ve güçlü bir sıkıştırma yapmaya gerek kalmıyor. Fakat dizelde sıkıştırmayla ısı yükseltildiğinde patlama daha güçlü olmakta ve ses buradan ileri gelmekte. Yeni nesil dizel motorlarda da bu ses şaşırtıcı şekilde benzinli motorun değerlerine gelmiş durumda.

Dizel motorlar benzinli motorlara göre daha ekonomik. Hem yanma verimliliği yüksek hem kolları uzun olmasından dolayı motor daha düşük devirlerde çalışıyor. Daha çok güç için de benzinli motorlar gibi yüksek devirlere çıkma ihtiyacı duymuyor. Aynı özelliklere sahip benzinli ve dizel motorlu iki araç yan yana aynı hızda giderken dizel motor benzinli motora oranla daha yavaş döner. Fakat gerçek bir ekonomiklik isteniyorsa dizel otomobil alınmadan önce şu göz ardı edilmemelidir, gündelik hayatta otomobil ile fazla kilometre yapılmıyorsa dizel otomobil almaya gerek yok. Dizel motorlar yatmaya pek gelmez.

Dizel otomobiller geç ısınıyor. Kış aylarında otomobiller daha geç çalışma sıcaklığına erişmekte ve iç kabine daha geç sıcak hava vermekte.

Periyodik muayeneleri benzinli otomobilinki ile aynı. Tek fark eden ise ekstra mazot filtresi var.

Dizel motor daha sık arızalanıyor algısı da yanlış genellikle fazla kilometre yapan araçlar dizel motorla alınıyor ve hor kullanıldığı için de çabuk arıza yapıyor.

Ülkemizde dizel motorlarda ikinci el piyasası benzinli motorlara göre daha pahalı. Ülkemizde dizel otomobiller daha fazla tercih edilirken LPG takılı olmayan benzinli otomobiller genellikle tercih edilme sebebi olarak karşımıza çıkmakta.

Dizel otomobillerin torkları daha yüksek. Bu daha hızlı gitmesi anlamına gelmiyor. Torku yüksek olan araçlar ise kalkışlarda kişiyi koltuğa yaslayabilmekte fakat yüksek hızlara çıkamaz. Tork ile beygir gücü farklı şeyler.

Dizel motor kullanılırken ilk yapılması gereken şey mazotu bilindik ve güvenilen petrolden almak. Bir de motoru stop ettirmeden önce yaklaşık olarak 2 dakika kadar beklemekte fayda var. Dizel araç kullananların filtre ile yağ bakımlarına dikkat etmesi gerekiyor. Turbonun yağsız kalması ciddi problemlere yol açabiliyor.

YORUM EKLE
SIRADAKİ HABER