Otomobillerin Performansında Tork mu Daha Önemli Beygir mi?

Otomobil satın alındığında aslında birçok özelliğe bakınıyoruz.

Resim GNrDVIaGF2
Google News

Otomobillerin Performansında Tork mu Daha Önemli Beygir mi?

Otomobil satın alındığında aslında birçok özelliğe bakınıyoruz. Yakıt tüketimi, konfor ile bunların yanında en önemli detaylardan biri olarak gösterilen ise performans. Performansı etkilemekte olan en önemli iki faktör olarak ise tork ile beygir gücü devreye girmekte. Gelin birlikte hangi özelliğin nerede daha çok avantaj sağladığına beraber bakalım. Peki Otomobillerin Performansında Tork mu Daha Önemli Beygir mi?

Genel olarak otomobil satın alacak olan kullanıcılar öncelik olarak aracın beygir gücüne bakarlar. “Ne kadar beygir o kadar güç!” şeklinde bir algı insanların aklına yerleşmiş olsa bile gücün ne zaman ve nasıl kullanılacağı konusu çoğu zaman akıllarda bulunmaz. Bugün sizlere torku, beygir gücünü ve bu ikisinin ne zaman işinize yarayabileceğini belirteceğiz.

Tork Nedir?

Tork, aslında döndürme kuvveti anlamı taşır. Daha basit bir biçimde anlatmak gerekirse aslında tork, motorun tekerleklere aktarmış olduğu itme kuvveti de denilebilir.

Araçların çekiş gücünü belirlemekte olan faktör torktur. Özellikle yokuş yukarı çıkmaya çalıştığınız zaman aracın performansının iyi olmasındaki asıl neden torkun yüksek olmasıdır. Kamyon, traktör, otobüs şeklindeki büyük araçların torkunun yüksek olması da çekiş kuvveti ile doğrudan alakalı olmaktadır. Tork ne kadar yükselirse, aracın yük taşıma kapasitesi de o kadar yüksek olacaktır. Büyük ağırlıktaki yükler, büyük çekiş gücü gerektirmektedir.

Beygir Gücü Nedir?

İngilizce kısaltmasını HP (horse power) olarak sık bir şekilde gördüğümüz beygir gücü (BG), 75 kilogram olan ağırlığı 1 saniyede 1 metre ileri taşıyabilecek güç miktarı olarak söylenebilir. Bunun yaklaşık olarak bir beygirin gücüne denk geldiği düşünülür ve James Watt tarafından Beygir Gücü denmiştir. 

Beygir gücünden bahsetmek gerekirse otomobilin ulaşabileceği maksimum sürati belirlemektedir. Beygir gücünün yüksek olması, aracın düz yolda yüksek hızlara çıkabilmesini sağlamaktadır. Tabii bunun için sadece beygir gücünün yüksek olması önemli değil. Aracın öteki ekipmanlarının da beygir gücünün maksimumunun kullanılmasını önlememesi gerekiyor. 

Maksimum tork, maksimum beygir ve devir ilişkisi:

Maksimum tork ile ya da maksimum beygir değerlerinin yüksek değerlerde olması güzel görünebilir ancak otomobilin bu değerlere hangi devirlerde ulaşacağı da büyük önem taşır. Daha düşük devirlerde ulaşılacak olan maksimum tork miktarı, şehir içerisinde kullanacağınız binek araçlarınızda daha mantıklı seçenek olur. Çünkü düşük devirlerde maksimum torka ulaşmak hem daha az yakıt tüketimi olmasına hem de kalkış ve yokuşlarda daha iyi bir ivmelenmeye sahip olacağınız anlamını taşır.

Örnek olarak; 7000 devir çeviren bir otomobiliniz bulunuyor. Bu otomobil, maksimum torka 3500 devirde ulaşırken maksimum beygire ulaşmak adına 6000 devir çevirmek gerekmekte. Bu gibi bir durumda, boş bir otobanda gaza abanmamaktaysanız şehir içerisinde en yüksek viteste maksimum beygir gücüne çıkmanız mümkün olamamaktadır fakat maksimum torka erişmeniz mümkün. Bu da aracınızın seriliğinden feragat etmeyeceğiniz anlamı taşır. Ayrıca daha düşük devirlerde gerekli olan güce ulaşmak harcanmakta olan yakıt miktarının daha az olmasını sağlamaktadır.

Dizel motora sahip araçların niçin ekonomik olarak rağbet gördüğünü de bu özellik ile açıklayabilmek mümkün. Dizel motorlu otomobiller düşük devirlerde yüksek torklara ulaşabildiklerinden dolayı hem kısa sürede atağa geçme hissi hem de yakıt ekonomisini bakımından çokça tercih edilir.

Benzinli motorlarda ise daha üst devirlere çıkılabilmek mümkündür, haliyle maksimum torka ulaşmak da biraz vakit almaktadır fakat benzinli motorlar, dizel motorlara oranla uzun yolda daha çok performans göstermektedir. Tabii bu yüksek performansın dezavantajı olarak da arabayı yüksek devirlerde kullanmak yakıt tüketimini yükseltecektir.

Peki önemli olan hangisi?

Öncelikle söylemek gerekir ki tork ve beygir gücü birbirinin olmazsa olmazı şeklinde bir elmanın iki yarısıdır. Yüksek beygir gücüne sahip olan bir otomobilin düşük ve kötü bir tork değerine sahip olması, arabanın maksimum gücüne erişmesi için çok zaman harcaması anlamı taşır ancak genel olarak yüksek beygir gücüne sahip otomobillerin tork değerleri de fazladır.

Yorumlar (0)
Henüz yorum yapılmamış.
<