Online alışverişte parayla değil veriyle ödeme yapıyoruz!
İnternetten alışveriş yapanlar için Rekabet Kurumu'ndan uyarı yapıldı.
Online alışverişte parayla değil veriyle ödeme yapıyoruz!
İnternetten alışveriş yapanlar için Rekabet Kurumu'ndan uyarı yapıldı. Rekabet Kurumu tarafından e-pazaryeri platformları ile ilgili hazırlanan raporda, tüketiciler veri gizliliği uyarılarını gerçekleştirirken, bu sitelerin "ücretsiz" sunmuş oldukları hizmetler karşılığında tüketicilerin verilerini toplamış olduklarına işaret edildi.
Rekabet Kurumunun, herhangi bir rekabet problemlerinin tespit edilmesi ve bunlarla mücadelede etkin politika araçlarının belirlenmesi için başlatmış oldukları sektör incelemesi kapsamında hazırlanmış olan "e-Pazaryeri Platformları Sektör İncelemesi Nihai Raporu" bitirildi.
E-pazaryeri platformları pazarında "kendini kayırma" davranışlarına rastlanmakta. Bu bağlamda "listeleme ve sıralamalarda kendi ürününe öncelik sağlama", "satıcı verilerinin kullanılması ile kendi satıcısı oldukları ürünlerde haksız avantaj temin etme" ve "ilişkili hizmetlerinden faydalanan satıcılara, diğer satıcılara oranla haksız avantaj temin etme" gibi konular ilk sıralarda yer alıyor.
ALGORİTMALARLA OYNUYORLAR
E-pazaryeri platformlarında tüketicilere yönelik "fiyat ayrımcılığı" uygulandığı ortaya çıkıyor. Fiyat ayrımcılığı, "benzer konumdaki tüketici gruplarına aynı ürün için farklı fiyatların uygulanması" olarak biliniyor.
Algoritmalar, pazaryerlerinin tüketicilere kişiselleştirilmiş fiyatlar uygulamasına olanak tanıyor. Bu durumda, bazı tüketiciler, aynı ürün için diğerlerine kıyasla daha fazla ödeme yapıyor. Böylece pazaryerinin belirli satışlardan, diğer satışlarına kıyasla daha yüksek kar elde etmesi sağlanıyor.
PUAN KAZANAN TÜKETİCİ ALTERNATİF ARAMIYOR
E-pazaryeri platformlarınca uygulanan sadakat programlarıyla tüketicilere, "puan/hediye paracık" veya "hediye çeki/kuponu" kazanıp ilgili pazaryerindeki alışverişlerde harcayabilme, indirimlerden öncelikli haberdar olabilme, bedava kargo imkanından yararlanabilme, müşteri hizmetlerinden öncelikli faydalanabilme gibi ayrıcalıklar veriliyor.
e-ticaret-sqmW_cover
Sadakat programları, tüketicilerin alternatif aramaktan veya çoklu erişim tercihlerinden caymalarına neden olabiliyor.
Rapora göre, pazaryerleri, tüketicileri platformuna çekmek için bazı hizmetleri parasal bir bedel talep etmeden, yani "ücretsiz" sunma yoluna gidebiliyor. Ancak burada kullanılan "ücretsiz hizmet" ifadesi genel olarak yanıltıcı kabul ediliyor.
Platformlar, "ücretsiz" sundukları hizmetlerin karşılığını tüketici verileriyle temin ediyor. Dolayısıyla tüketiciler bu hizmetleri almanın karşılığında ücret ödemeseler de aslında verileriyle bir ödeme yapmış oluyor.
VERİLER YOLUYLA GELİR ELDE EDİYORLAR
Platformlar bakımından tüketici verileri, parasal karşılığı bulunan bir varlık olarak görülüyor.
Platformlar, topladıkları tüketici verisi arttıkça hem onların tercihlerini daha doğru tahmin ederek pazarlama stratejilerini geliştiriyor hem de tüketicilere yönelik reklamları daha hedefli hale getirebiliyor. Böylece reklam verenlerin, ödeme yapma istekliliği artıyor.
Tüketiciler, parasal bir bedel alınmadan sunulan hizmetlerin cazibesine kapılıp verilerini paylaşma noktasında duyarlılıklarını kaybedebiliyor.
Pazaryerleri, tüketicilerden, ad ve soyadı, e-posta adresi, telefon numarası, adres bilgisi, doğum günü, tanışma, evlilik ve nişan yıl dönümü tarihleri, banka hesap, kredi kartı ile IBAN numarası, ses, arama, yazışma, sosyal medya yazışma ve şikayet kayıtları, IP adresi, internet sitesi giriş çıkış, şifre, parola bilgileri, üyelik tarihi, alışveriş geçmişi, anket ve çerez (cookie) kayıtları temel olmak üzere oldukça geniş ve hatta genişletilebilecek bir yelpazede veri topluyor.
ÜRÜN YORUMLARI SAHTE OLABİLİYOR
Raporda, tüketici tercihlerini etkileyen en önemli unsurlar arasında gelen yorumlar konusunda da uyarılara yer verildi. Bu yorumlardan olumsuz olanlarının alt sıralara gizlendiği ya da sahte yorumların bulunabildiğine işaret edildi.