10 Gram Ketçaba 114 Bin TL Ceza
Bir ketçap markasının ambalajda belirtmiş olduğundan 10 gram eksilterek gizli zam uyguladıkları tespit edildi.
10 Gram Ketçaba 114 Bin TL Ceza
Bir ketçap markasının ambalajda belirtmiş olduğundan 10 gram eksilterek gizli zam uyguladıkları tespit edildi. Tüketiciyi yanıltan etiket ve ambalaj kullanımından ötürü firmaya 114 bin lira para cezası kesildi.
Son zamanlarda artan enflasyon oranı ve kur artışı hayatın her alanında olduğu gibi gıda fiyatlarını oldukça olumsuz etkilemeye başladı. Alım gücünün düşüşünü sadece fiyatlara gelen zamlarla değil, etiketlerde bulunan gramajların değişimiyle de hissediyoruz. Son zamanlarda firmaların ürün paket ücretlerini sabit tutup, paket içerisindeki ürünlerin gramajını düşürerek gizli zam uygulaması yaygın hale geldi.
Geçtiğimiz Şubat ayında Ticari Reklam ve Haksız Ticari Uygulamalar Yönetmeliği'nde 'Aldatıcı Ticari Uygulamalar' başlığı ile yeni bir düzenleme gelmişti. Düzenlemeyle, tüketicilere sunulmuş olan bir malda birim fiyatını değiştirecek şekilde adet, ağırlık, uzunluk, alan, hacim ölçüleri ve benzeri faktörlerden birinde değişiklik yapılmasına rağmen, değişiklik yapılmadığı izlenimi uyandırmakta olan yanıltıcı ambalajlama uygulamalarının cezalandırılacağı belirtilmişti. Reklam Kurulu’nun incelemesi sonucunda bir ketçap markasının 400 gramlık paketin içerisinde 390 gramlık ürün sattığı tespit edilince, firmaya para cezası verildi.
Ünlü bir ketçap markasının, ambalajında belirtilen miktardan 10 gram eksik paketlediği ürünleri belirlendi. Ürünün etiket ve ambalaj kullanımından ötürü tüketicileri aldatıcı olduğu belirtildi. Firma tarafından verilen bilgi ve belgeler sayesinde, ürünün 400 gram olan gramajının 3 Nisan 2021 itibarı ile 390 grama düşürüldüğü görüldü. Fakat iki ayrı fatura örneğinden tespit edildiği üzere 400 gramlık ürünlerin, 390 gramlık ürünlerle beraber aynı birim fiyat üzerinden 28 Nisan'a kadar satışa sunulduğu ifade edildi.
Reklam Kurulu tarafından yapılan inceleme ile, firmanın uygulamasının Ticari Reklam ve Haksız Ticari Uygulamalar Yönetmeliği’nin "Tüketicinin Korunması" ile ilgili olarak kanunun 61 ve 62’nci maddelerine aykırı olduğuna karar çıktı. Karar ile şirket hakkında 114 bin 326 TL para cezası ve ürüne ait reklamları durdurma cezası verildiği ifade edildi.