20 dk öğle uykusu vücutta neler değiştiriyor?

Düzenli uyku saatlerinin vücuda faydasını herkes bilir. Peki öğle uykusunun vücuda etkisini biliyor musunuz?

20 dk öğle uykusu vücutta neler değiştiriyor?

Çoğu uzman tarafından önerilen öğle uykusunun insan vücuduna sayısız faydası bulunmaktadır. Çoğu uzman gün içerisinde zihnin dinlenmesi ve dinçleşmek için öğle saatlerinde 10-20 dakika uyumanın faydası konusunda hemfikir. Ancak öğle uykusunun uzatılması da çok faydalı değil.  Öğle uykusunun süresi uzadıkça, uyanıp günün geri kalanına devam etme kabiliyetinizde azalmalar oluyor. 

Uzmanlar tarafından önerilen öğle uykusunun bazı faydaları:

  • Hafızayı güçlendirir: Derin uyku vücut için  çok faydalı. Özellikle derin REM uykusu bilişsel süreçlerle doğrudan ilişkilidir, bu nedenle gün ortasında REM uykusuna dalmak, bir öğle uykusunun bilişsel faaliyetler üzerinde fayda sağlayacaktır. Ancak 60 dakikalık uykular bile zihinsel yorgunluğun azalmasına yardımcı oluyor. 2008 yılında bu konuda yapılan bir çalışma ile öğle uykusuna yatanlarla yatmayanların fMRI sonuçlarının karşılaştırılması sonucu öğle uykusuna yatanların beyinlerinde daha fazla aktivite olduğu tespit edilmiştir.
  • Stresi azaltıyor: Gün içinde yapılacak kısa süreli öğle uykusu sizi stresten bir sürelik uzaklaştırır ve rahatlamanıza sebep olur. Bu nedenle gün içerisinde kendinizi normalden daha enerjik hisseder  ve yüzünüzün her zaman gülümsemesini sağlayabilir.
  • Yaratıcılığınızı artırır: Bazen bazı konularda  uzun uzun düşünüp çözümü bulamayız. Böyle durumlarda yatacağınız bir öğle uykusu sırasında bir anda gözlerinizi açıp bulabilirsiniz. Bir grup araştırmacı, öğle uykusundan sonra neden insanların beyinlerinde adeta bir ışık yandığını tespit etmeye çalışmış ve bunun sonucunda öğle uykusuna yatan insanların beyinlerinin sağ yarısındaki aktivitenin daha fazla olduğu görülmüş.

  • Moralinizi yükseltir: Öğle uykusunu almamış bir çocuk ile biraraya gelmişsinizdir. Çocuğun ne kadar huysuz olduğunu bir düşünün... İşte yetişkinlerde de ykusuzluk ve bunun yarattığı huzursuzluk aynı etkiye sebep oluyor. Kısa bir kestirme, moralinizi yükseltebilir ve keyfinizi yerine getirebilir.
  • Verimli olmanızı sağlar: Bilinenin aksine çoğu uzmana göre  öğle uykusunun tembellik değil, aksine verimliliği artıran bir aktivitedir.  Uyku uzmanı olan Sara Mednick, verdiği bir röportajında kısa süreli öğle uykularının en yorgun işçilerde bile verimliliği artırdığını söyledi.
  • Dikkat dağınıklığını önler: NASA tarafından yapılan açıklamalara araştırmalara göre, 40 dakikalık öğle uykusuna yatan pilotların diğerlerine nazaran çok daha fazla dikkat seviyesine sahip oldukları gözlemlenmiştir. Hardvard Men's Health Watch da 20 dakikalık öğle uykularının bile vardiyalı işçilerin dikkatini artırdığını belirtmiştir. Bu yüzden 10 dakikalık kısa kestirmeler bile insanın kendini daha dikkatli hissetmesini sağlıyor.
YORUM EKLE
SIRADAKİ HABER