Türkiye'nin 'İnternet' İçin Oluşturduğu Düzenlemeler Dünya Medyasında Gündemde

ABD merkezli New York Times gazetesi, Türkiye'deki bazı rekabet kurallarının Google için problem hâline dönüştüğünü belirten bir makale yayımladı.

Türkiye'nin 'İnternet' İçin Oluşturduğu Düzenlemeler Dünya Medyasında Gündemde

Türkiye'nin 'İnternet' İçin Oluşturduğu Düzenlemeler Dünya Medyasında Gündemde

ABD merkezli New York Times gazetesi, Türkiye'deki bazı rekabet kurallarının Google için problem hâline dönüştüğünü belirten bir makale yayımladı. Yayımlanan makalede, Google gibi şirketlerin son 20 seneden bu yana hızla büyümesini sağlayan koşulların tepetaklak olabileceği belirtiliyor.

New York Times gazetesinde, Türkiye'de bazı kuralların Google için problem haline gelebileceğini açıklayan bir yazı yayımlandı. Yazı içerisinde, "koşu ayakkabısı”, "en iyi dizüstü bilgisayar" ya da "kamp gereçleri" şeklindeki kelimeleri dünyanın herhangi bir yerinde Google'da aramış olduğunuzda, önünüze birkaç internet sayfasının reklam amacıyla para veren şirketlerinin aramayla alakalı olan ürünlerinin çıkacağı; fakat Türkiye'de durumun bu şekilde olmadığı belirtiliyor.

Yazıda şu ifadelere yer veriliyor: "Türkiye'de rekabet kurullarındaki yetkililerin talimatı üzerine Google, geçen yıldan bu yana bu reklamların sayısını büyük oranda azalttı. Google'dan, bu şekilde rekabet hâlindeki mağazaların internet sitelerinin de reklam olarak üst sıralarda yer almasını ve rekabet etmeyi kolaylaştırması talep edildi."

Taleplerin Google alışveriş hizmetlerini yok etmeye kadar gittiği iddia ediliyor

Makale şöyle devam ediyor: "Türkiye'nin talepleri, dünyadaki hiçbir düzenleyicinin yapmadığı şekilde, Google'ın alışveriş hizmetlerini yok etmeye kadar gitti. Talepler bununla da sınırlı kalmadı. Ülke yetkilileri, nisan ayında daha büyük bir adım atarak yakın çevredeki bazı dükkan ve iş yerlerini arama (yakınlardaki bir eczane gibi) özelliğinin 'rekabet kurallarına aykırı' olduğunu söyledi. Google daha önce böyle bir eleştiriyle hiç karşılaşmamıştı.”

New York Times gazetesinde yer alan makalede, Türkiye ile Google arasındaki gerilimin Silikon Vadisi devlerine karşı oluşan karşıtlığın bir örneği olduğu; "Türkiye gibi bu alanda rekabet kurallarının tarihi çok da köklü olmayan ülkelerde bile ortaya çıkabildiği" ifade ediliyor.

Girişimlerin ardında Google'ın rakipleri olduğu söyleniyor

Yazıda, kimi kesimlerin Türkiye ile Google arasındaki sorunlardan "Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan'ın otoriter rejimini ve Batılı şirketlerle güç mücadelesini" sorumlu tuttuğu ancak Google'a karşı yürütülen bu girişimlerin ardında genelde Google’ın Yelp gibi rakiplerinin bulunduğu belirtiliyor.

Makalenin yazarları Adam Satariano ve Daisuke Wakabayash'a göre, Google’ın rakipleri, dünyanın birçok yerinde hükümetlere bağlı düzenleyicilerle yıllardır bir araya gelerek internet küresel düzenleyicileri olan Avrupa ve ABD'den daha sert kurallar konulmasını ve gücün ele alınmasına yönelik teşviklerde bulunuyor.

Google, sorunlara çözüm bulduklarını belirtiyor

Google'dan Miguel Perez Guerra ise, otoritelerin talepleriyle ilgili yaptığı yazılı açıklamasında "Dünyanın birçok yerindeki düzenleyicilerle birlikte çalışarak benzer sorunlar için olgulara ve kanıtlara dayalı çözümler bulmayı başardık. Bunu, insanların ve şirketlerin faydalı olarak gördüğü özellikleri ortadan kaldırmadan yaptık." ifadelerini kullandı.

New York Times’ın makalesinde, Google'ın rakiplerinin, Avrupa Birliği’nin 2018'de Google'a 2,42 milyar euro tutarında bir cezai yaptırım uygulamasının ardından Türkiye'ye giderek kendi online alışveriş sitelerinin arama motorlarında ön plana çıkması için düzenleyicilerle görüşme sağladığı ifade ediliyor. Zira bu ceza rekor düzeyde olsa da Avrupa Birliği şirkete bu uygulamalarını değiştirme zorunluluğu getirmemişti. Yani Google alışveriş hizmetlerinde hâlâ kendi önceliklerine göre davranıyor ve rakiplerinin hem trafiği hem de görünürlüğü bir hayli azalıyor.

Makalede, Londra'daki karşılaştırmalı online alışveriş sitesi Kelkoo gibi rakiplerin Türk yetkililere giderek Avrupa Birliği'nin kestiği cezanın adil rekabeti sağlamadığını anlattığına ve Google arama motorlarında daha fazla görünürlük sağlanması için yeni düzenleme talep ettiğine, Türk yetkililerin de bu talebe uygun hareket ederek daha cömert bir Google teklifini geri çevirdiğine yer veriliyor.

YORUM EKLE
SIRADAKİ HABER