Twitter, Instagram ve Facebook Gibi Popüler Sosyal Medya Platformları Kullanılamaz Hale Gelebilir

Altınbaş Üniversitesi Hukuk Fakültesi'nde görevli Doç. Dr. Hasan Sınar, Sosyal Medya Kanunu'nun beraberinde getirmiş olduğu yaptırımların oldukça ağır olduğunu ve ileriki süreçlerde popüler platformların kullanılamaz hale gelebileceğini ifade etti.

15 Aralık 2020 Salı 13:21

Twitter, Instagram ve Facebook Gibi Popüler Sosyal Medya Platformları Kullanılamaz Hale Gelebilir

Altınbaş Üniversitesi Hukuk Fakültesi'nde görevli Doç. Dr. Hasan Sınar, Sosyal Medya Kanunu'nun beraberinde getirmiş olduğu yaptırımların oldukça ağır olduğunu ve ileriki süreçlerde popüler platformların kullanılamaz hale gelebileceğini ifade etti.

Popüler sosyal medya platformlarının Türkiye’de temsilci açma zorunluluğu uzun zamandan beri gündemdeki yerini korumakta. Sosyal Medya Yasası’nın devreye girmesi ile birlikte, Türkiye’de temsilcilik açmayan bu popüler şirketlere ilk olarak 10, sonrasında da 30 milyon TL para cezası kesileceği söylenmişti. İlerleyen zamanlarda da bu yasaya uyumlu olmayan platformlara bant genişliği sınırlaması getirilecek. Bu durum akla Twitter, Instagram ve Facebook Gibi Popüler Sosyal Medya Platformları Kullanılamaz Hale Gelebilir mi sorusunu getirdi.

Altınbaş Üniversitesi Hukuk Fakültesinde öğretim üyesi olan Hasan Sınar, konu ile alakalı olarak yaptığı açıklamada, bu tarz yasaların Instagram, Twitter ve Facebook gibi Türkiye’de yoğun olarak kullanılan sosyal medya platformlarını direkt etkileyeceğini ve cezaların da son derecede ağır olabileceğini belirtti. Bunun sonucu olarak da Twitter, Instagram ve Facebook Gibi Popüler Sosyal Medya Platformları Kullanılamaz Hale Gelebilir.

Ağır ve Ölçüsüz Yaptırım

Doç. Dr. Hasan Sınar, Türkiye’de temsilci bulundurmak istemeyen sosyal medya platformlarına kesilen para cezasının yanında bir de bant genişliğinin daraltılması gibi bir durumun uygunsuz olduğunu belirtti. Sınar, Almanya’da da bu gibi bir kanunun olduğunu, ancak temsilci açmayan sosyal medya şirketlerine para cezası verildiğini; bant genişliğinin daraltılması gibi benzer durumların kesinlikle olmadığını ifade ediyor.

Sosyal Medya Kanunu’nun yaptırımları beş farklı aşamadan oluşuyor. Birinci ve ikinci aşamada para cezası kesilirken, 3. aşamada reklam yasakları, 4. ve 5. aşamalarda da bant genişliğinin sınırlandırılması uygulanıyor. Hasan Sınar’a göre bu yasa, Türkiye’de milyonlarca kişinin aktif bir şekilde kullandığı Facebook, Twitter, Instagram ve TikTok benzeri popüler platformları direk olarak hedef alıyor ve ilerleyen süreçlerde, Türkiye’de benzer platformların kullanılamaz hale gelebileceğini ifade ediyor.

‘Şirketlerin Türkiye’de temsilcilik açmaması için birçok sebebi var’

Hasan Sınar, Instagram ile Twitter gibi sosyal medya platformlarının temsilcilik açmamasının yanında birçok çeşitli sebebin bulunduğunu söylüyor. En büyük sebeplerden birisi de platformların, anonimlik haklarını korumak üzere kullanıcı bilgilerini kamu ile paylaşmak istememesi olarak görülmekte.

Hasan Sınar, bu iddiaya yönelik örnekleri Twitter üzerinden veriyor. Devleti eleştiren bir tweet atan herhangi bir kullanıcının kimliğini öğrenmek isteyen devlet, Twitter’ın Türkiye’deki temsilciliğine başvuru yapabilir. Temsilcilik de kendinden istenen bilgiyi, kullanıcının kimlik bilgilerini, devlet ile paylaşmak zorunda olacaktır. Bu şekilde açığa çıkarmaların olması anonim kalma haklarını büyük bir şekilde etkileyeceğini söyleyen Hasan Sınar, yaptırımların otosansür getirebileceğini belirtiyor.