İnsanlar Artık Haber Kanallarına Güvenmiyor

Reuters'ın 2022 Dijital Haber Raporu, hem Türkiye' için hem de dünyadaki haberleri takip etmeyi bırakan kişilerin sayısının bu sene de arttığını gösterdi.

16 Haziran 2022 Perşembe 17:18

İnsanlar Artık Haber Kanallarına Güvenmiyor

Reuters'ın 2022 Dijital Haber Raporu, hem Türkiye' için hem de dünyadaki haberleri takip etmeyi bırakan kişilerin sayısının bu sene de arttığını gösterdi. Araştırmaya katılım sağlayan pek çok katılımcı, haberlerin ruh sağlıklarını olumsuz etkilediğini ifade etti.

Özellikle son senelerde sadece Türkiye değil, bütün dünyada gördüğümüz haberlerin büyük bir kısmının kötü haberlerden oluşmaya başladığı görülüyor. Herkesin gördükçe daha da üzülmesine sebep olan bu haberlerin insanlar üzerinde gerçekleştirdiği değişim, Reuters’ın düzenlemiş olduğu 2022 Dijital Haber Raporu ile ortaya çıkarıldı.

Reuters Enstitüsü tarafından paylaşılmakta olan rapor, Türkiye dahil 46 ülkede 93 bin kişinin katılımı ile gerçekleştirilen araştırmadan elde edilen sonuçları duyurdu. Araştırma, her 10 kişiden dördünün ‘bazen’ ya da ‘çoğunlukla’ haberleri takip etmekten kaçtığını gösterdi. Bu oran, 2017 yılından bu yana %9 oranında arttı.

Haberleri takip etmeyi bırakanların sayısı bazı ülkelerde 5 yılda iki katına çıktı:

Araştırma, İngiltere ve Brezilya gibi bazı ülkelerde haberleri takip etmekten kaçınanların sayısının son beş yılda neredeyse iki katına çıktığını gösterdi. Çalışmaya katılan kişiler arasında 35 yaş ve altı grubuna girenlerin %36’sı, haberleri takip etmenin ruh sağlığını olumsuz etkilediğini söyledi. Araştırmada elde edilen önemli sonuçlardan bazıları şu şekildeydi:

•             %43’ü haber akımında siyasete ve koronavirüse çok fazla yer verildiğini söylüyor.

•             %47’si haber akımıyla halen çok ilgilendiğini söylüyor (2020’den bu yana %20 oranında düşüş yaşandı).

•             %29’u haberlere olan güvenlerinin azaldığını ve haberlerin ‘güvenilmez’ veya ‘taraflı’ olduğunu belirtiyor.

•             Geleneksel haber kurumları genç nesillere ulaşmakta zorlanıyor.

•             18 - 24 yaş arası gençler, genellikle sosyal medya platformları aracılığıyla haber tüketiyor.

•             18 - 24 yaş arası gençlerin yalnızca %23’ü haber uygulamalarını veya web sitelerini kullanıyor.

Türkiye’de durum ne?

•             Katılımcıların sadece %36’sı haber kurumlarına güveniyor.

•             %42’si haberciliğe ‘çoğunlukla’ güveniyor.

•             %17’si etrafındaki insanlarla tartışmaya yol açtığı gerekçesiyle haberlerden kaçınıyor.

•             %16’sı haberlerin kendilerini ‘güçsüz’ hissetmelerine yol açtığını belirtiyor.

•             %38’i haber kurumlarının siyasi olarak kutuplaştığını ve taraflı olduğunu düşünüyor.

•             %5’i haberleri hiç takip etmiyor.